Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Thursday, December 6, 2012

Aku Tanya Kau Jawab



Pemandangan dari atas perkampungan orang Melayu di Kampung Melayu Batu Uban, Gelugor, Pulau Pinang.

“Lawa rambut hang, macam Mesut Özil,” tegur Noraini Zakaria ketika Hazlin Saidin melintasi kaunter customer services. 

Hazlin yang tergesa-gesa ingin berjumpa Mr. Neoh berhenti setelah ditegur Noraini. 


“Mahal ni, kedai Bukit Jambul saja buat,” jawab Hazlin bangga. 


“Sebut pasal rambut aku ada teka-teki nak bagi kat hang. Berkaitan rambut. Antara Bukit Jambul dengan Gertak Sanggul, yang mana layak jadi ketua,” tanya Noraini. 


“Kalau aku jawab betul hang nak bagi apa,” balas Hazlin yang minat kumpulan Balas. 


“Aku belanja hang KFC.” 


“Tentulah Gertak Sanggul,” jawab Hazlin. 


“Pasal apa hang bagi jawapan Gertak Sanggul,” tanya Noraini. 


“Pasai Gertak Sanggul dekat dengan kampung aku Teluk Kumbar,” kata Hazlin. 


“Salah. Hang dengaq firman Tuhan, “lelaki ialah pemimpin bagi perempuan oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana lelaki selepas menafkahkan sebahagian daripada harta mereka.” (Surah an-Nisa, ayat 34). Kan Bukit jambul, jantan. Gertak Sanggul, betina,” terang Noraini panjang lebar. 


“Tetapi hampa berdua jangan lupa Batu Uban, otai hoo,” kata Zubaidah Khalid yang sejak tadi diam, tersenyum sambil membuat tanda ‘peace’ di bawah dagunya.


Nota Kaki: Bukit Jambul, Gertak Sanggul, Batu Uban dan Telok Kumbar adalah nama tempat di Pulau Pinang.




Mutiara Hikmah: Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah Bin Mas’ud R.A katanya, “Aku bertanya kepada Nabi S.A.W, apakah amalan yang paling Allah suka?” Jawab Nabi S.A.W, “Mengerjakan sembahyang dalam waktunya”. Aku bertanya lagi, “Kemudian apa?”, jawabnya, berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa”. Aku bertanya lagi, “Kemudian apa?” Jawabnya, “Jihad untuk menegakkan agama Allah.”



3 comments:

  1. Assalamualaikum...terhibur sy dgn jenaka yg disampaikan. TQ sbb sudi lawati blog sy tempohari. Kalau sudi jom kita bertukar link. wassalam..

    ReplyDelete