Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, July 30, 2012

Lawak Pendek



Di sebuah warung makan.

“Ada ayam tak, adik? Kambing?”

“Ada bang, mau order berapa?” 

“Halau adik. Saya mahu makan ni.”

*******

Di dalam kelas.

“Joni, bilakah bermula terjadinya perang dunia?” 

“Seingat saya cikgu, mulai dari muka surat 31 sampai 34, cikgu.” 

Pemadam papan hitam melayang hampir terkena muka Joni.

*******

“Apa yang kamu buat, Joni?” 

“Menulis surat untuk Sheila, cikgu.” 

“La, kamu kan belum boleh menulis?” 

 “Betul cikgu, Sheila juga belum pandai baca.”

*******

“Joni, kamu di tingkat bawah ya?” 

“Ya, mama.”

“Lampu di tingkap bawah okey, tak?” 

“Tak tahu mama, di sini gelap sangat.”  

*******

“Joni, siram bunga sekarang.”

Hujan la, mama.”

Jangan banyak alasan. Kan boleh pakai payung.”

*******

Ayah.

Ya, Joni.

“Berapa biaya untuk menikahi seorang gadis? 

Kurang pasti, Joni. Sampai sekarang ayah masih terus membayar mama kamu. 

*******

Papa, si Joni tertelan duit syiling. Cepat panggil doktor. 

Mama jangan merepek? Nak bayar doktor 100 ringgit lebih cuma nak dapatkan balik duit syiling.
  
*******

Mau pesan apa bang Joni? 

Teh tarik satu, cik adik.  

Manis tak bang?   

“Tak perlu manis. Yang penting setia dik. 

*******

Di kedai cendol.

Bang, cendol saya mana?  

Sabar sat boleh tak.

Eh! Pembeli adalah Raja. Duit belen mana bang? 

“Hai, takkan Raja minta duit belen.



Mutiara Hikmah: Dari Abu Hurairah R.A bahawa Nabi S.A.W telah bersabda: “Allah sentiasa memperkenankan doa seorang hamba selama doa itu tidak mengandungi (perkara) dosa, (perkara yang) memutuskan silaturrahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan.” Lalu baginda ditanya oleh seseorang: “Apa maksudnya meminta dicepatkan?” Jawab baginda: “Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya: “Aku telah berdoa, aku telah berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa.” [Muslim]



No comments:

Post a Comment