Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Wednesday, July 25, 2012

Berdiri Sejak 1918


Di daerah terpencil sebuah desa terdapat seoarang gadis dan pemuda miskin yang baru kahwin tetapi tidak dapat menikmati malam pertama mereka. Ini ceritanya:

Sarmini seorang gadis yg sangat miskin, seumur hidupnya belum pernah memakai bra (coli). Tetapi kerana dia sudah berpacaran , dia belajar menggunakannya.   

Tak lama kemudian Sarmini dinikahi oleh seorang pemuda bernama Zaini, pemuda miskin yang juga sekampung dengannya. 

Untuk persiapan perkawinannya, ibu Sarmini menjahit bra dan seluar dalam untuk Sarmini. Tetapi kerana tidak ada duit, ibunya membuatkan bra dari bekas beg baja urea dan kain sepanduk pilihan raya untuk seluar dalamnya.

Pada malam pertama, ketika sedang bermesraan, tiba-tiba Zaini suami Sarmini jatuh pengsan kerana terkejut melihat bra isterinya bertuliskan, ‘BERAT BERSIH 25 KG, HATI-HATI BERACUN’. Sedangkan di seluar dalamnya bertuliskan, ‘CUKUP DIPEGANG, JANGAN DIKOYAKKAN’. 

Dan kisah penderitaan orang susah yang tidak dapat menikmati malam pertama pun berlanjutan. Kerana keesokan harinya, tiba giliran Sarmini yang pengsan kerana melihat seluar dalam suaminya yang diperbuat dari bekas sepanduk jamu Nyonya Meneer yang bertuliskan, ‘BERDIRI SEJAK 1918’.


Mutiara Hikmah: Rasulullah S.A.W bersabda yang maksudnya: “Apabila datangnya bulan Ramadhan, pintu-pintu syurga dibuka, manakala pintu-pintu neraka di tutup, syaitan dirantaikan.” [Riwayat Bukhari & Muslim]

1 comment:

  1. aha, pandai nye buat cite lawak.. mmg sgt2 menarik

    ReplyDelete