Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, July 16, 2012

Kisah Pengantin Rasuah



Ketika satu majlis perkahwinan di gereja, seorang pengantin lelaki menghampiri paderi lalu membuat satu tawaran. 

“Saya akan bagi $100 jika awak boleh ubah sikit ikrar perkahwinan. Bila awak baca sampai bahagian yang mana saya sepatutnya berjanji untuk mencintai, jujur, taat dan sentiasa mempercayai isteri saya, boleh tak awak abaikan saja bahagian itu.” 

Dia memberikan paderi itu $100 lalu berlalu pergi dengan gembira. 

Saat perkahwinan pun tiba dan tibanya masa untuk membaca ikrar perkahwinan, paderi merenung muka pengantin lelaki dan berkata, “adakah kamu berjanji akan setia padanya, taat dan patuh pada setiap arahan dan permintaannya, menyediakan sarapan pagi di katilnya setiap pagi, dan bersumpah dengan nama Tuhan yang kamu akan menyayangi isteri kamu dan berjanji tidak akan memandang perempuan lain selagi kamu berdua masih hidup?” 

Pengantin lelaki itu menelan air liur sambil memerhatikan keadaan sekeliling. Dengan suara yang amat perlahan dia menjawab, “saya berjanji.” 

Kemudian dia berbisik kepada paderi, “bukankah kita sudah membuat persetujuan?” 

Paderi dengan secara sembunyi menghulurkan kembali $100 sambil berbisik, “tawaran dari pengantin perempuan lebih lumayan.”
Mutiara Hikmah: Abdul Rahman Bin Auf R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya: “Hendaklah engkau mengadakan walimah walaupun dengan menyembelih seekor kambing.”

No comments:

Post a Comment