Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Sunday, July 15, 2012

Ghaplah Jingga



Sepasang suami isteri yang telah tua menghadapi masalah lupa yang melampau. Mereka kemudiannya menghadiri kelas menguatkan daya ingatan.
Beberapa hari kemudiannya suami pasangan tua itu bercerita kepada jirannya tentang kehebatan kelas yang telah dihadirinya itu.
“Siapa nama pengajar kelas itu?” tanya jiran tersebut.
“Oh, ummmm, biar saya fikir sekejap,” orang tua itu cuba mengingat. “Awak tahu tak bunga yang berbau wangi tu. Alah yang banyak duri itulah. Tahu tak nama bunga itu?”
“Bunga Ros?” jirannya membalas.
“Ha, yang tulah,” orang tua itu menjawab.
“Nama pengajar itu Ros?” tanya jiran itu lagi.
“Eh, bukan,” orang tua itu menjawab lalu memanggil isterinya dengan suara yang kuat, “Hei! Ros, apa nama cikgu yang ajar kelas ingatan tu ha?”

Mutiara Hikmah: Daripada Anas R.A. katanya, telah bersabda Rasulullah S.A.W, “Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seseorang hambanya, disegerakan bagi hamba itu balasan sewaktu di dunia. Sebaliknya jika Allah menghendaki dengan hambanya keburukan ditangguh pembalasan itu supaya disempurnakannya di hari kiamat.” Nabi S.A.W bersabda, “Sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung pada besarnya ujian, sesungguhnya Allah itu apabila Dia mengasihi sesuatu kaum dia menguji mereka dengan kesusahan. Sesiapa yang redha dengan kesusahan itu akan mendapat keredhaan Allah dan sesiapa yang tidak redha maka dia akan menerima kemurkaan Allah.”


2 comments:

  1. Memang Ghaplah Jingga...Nyanyuk Tahap Kronik

    ReplyDelete
  2. Memang Ghaplah Jingga...Nyanyuk Tahap Kronik

    ReplyDelete