Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Sunday, November 18, 2012

Tan Hock Lye Ke Laut


Tan Hock Lye memancing ke tengah laut, duduk di bawah terik matahari sepanjang hari tanpa menangkap seekor pun. Dalam perjalanan pulang, dia berhenti di Mydin supermarket dan memesan empat ekor semilang.   

Dia mengatakan kepada penjual ikan, “pilih empat ekor yang besar lalu lemparkan padaku, bolehkah awak lakukan?”   

“Kenapa awak ingin saya melemparnya pada awak?”    

“Kerana aku ingin memberitahu mama aku bahawa aku menangkap mereka.”    

Okey, tapi saya menyarankan agar awak mengambil ikan siakap.”    

“Tapi kenapa?”   

“Kerana mama awak datang lebih awal hari ini dan mengatakan bahwa jika awak datang, saya harus memberitahu awak untuk mengambil ikan siakap. Dia lebih suka siakap untuk menu makan malam nanti.”



Mutiara Hikmah: Daripada Abu Hurairah R.A bahawasanya nabi S.A.W bersabda, “Demi Allah, tidak sempurna iman, demi Allah tidak sempurna iman, demi Allah tidak sempurna iman,” lalu ditanya, “Siapa (yang tidak sempurna imannya) wahai Rasulullah?”, jawab baginda, “Iaitu orang yang tidak memberi ketenteraman kepada jirannya dengan sebab kejahatan yang dilakukannya.”  Dalam riwayat Muslim, “Tidak masuk syurga orang yang tidak mententeramkan jirannya dengan sebab kejahatannya.”

No comments:

Post a Comment