Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, June 24, 2013

Tak Faham Bahasa



Ketua warden berusaha memberi peringatan dengan perasaan yang bersungguh-sungguh kepada seorang banduan yang akan dibebaskan sesudah menjalani hukuman.  

Di akhir perbicaraannya dia berkata, “saya harap ini adalah kali yang terakhir saya menemui kamu di sini.”  

“Apakah tuan akan bersara?” tanya banduan itu sambil menggaru kepala.





Suatu hari Mr. Bean pergi ke kedai farmasi untuk membeli vitamin kepada cucunya yang berusia empat tahun.

“Banyak jenis pil vitamin ni, encik. Encik nak yang mana satu. Vitamin A, B atau C?” tanya ahli farmasi.

“Alaaa, tak kisah la mana pun. Cucu saya belum kenal huruf pun lagi,” jawab Mr. Bean.



Mutiara Hikmah: Kaab Bin Ujrah menceritakan suatu kisah menarik daripada Rasulullah S.A.W di mana baginda bersabda: “Hampiri mimbar!” Lalu kami semua menurutinya, ketika baginda melangkah ke tangga yang pertama baginda mengatakan: ‘Amin’. Apabila baginda melangkah tangga yang kedua baginda mengatakan: ‘Amin’, begitulah apabila baginda melangkah tangga yang ketiga. Lalu kami bertanyakan tentang maksud perbuatannya itu, baginda menjawab: “Aku didatangi Jibrail A.S mengatakan kepadaku: Jauhlah (rugilah orang yang sempat dengan Ramadhan tetapi tidak mendapat pengampunan. Aku pun menyahut dengan berkata: Amin. Di tangga yang kedua Jibrail mengatakan: Jauhlah orang yang apabila disebut namamu (Muhammad) dia tidak mengucapkan selawat ke atasmu, aku pun menyahut: Amin. Di tangga yang ketiga Jibrail mengatakan: Jauhlah orang yang sempat dengan kedua-dua orang tuanya yang sudah uzur atau salah seorang mereka, tetapi mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga. Aku pun mengatakan: Amin.”



No comments:

Post a Comment