Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Thursday, November 7, 2013

Disindir Cikgu




Seorang ibu muda pergi ke taman didikan kanak-kanak untuk menjemput anak perempuannya. Melihat anaknya menunjukkan wajah kurang menyenangkan, dia bertanya keadaan diri anaknya.

Anak perempuan itu berkata, “hari ini cikgu telah menyindir saya, dia mengatakan saya semasa kelas tidak aktif mengangkat tangan menjawab pertanyaan guru.”

Ibu muda itu segera bertanya apa yang telah terjadi. 

Anak perempuan itu berkata, “cikgu mengatakan, di rumah, anak yang melipat selimutnya sendiri, silakan mengangkat tangan. Saya tak mengangkatkan tangan, kemudian cikgu mengatakan, ibu dan bapa yang bantu melipatkan selimut kamu, silakan mengangkat tangan, saya tetap tak mengangkat tangan.”

Ibu muda berkata, “kamu dua kali tak mengangkat tangan, tentu cikgu menyindir kamu.”

Tanpa diduga, anak perempuan itu berkata membela diri, “tetapi di rumah kita, sebetulnya tak ada orang yang melipat selimut.”



Mutiara Hikmah: Sabda Rasulullah S.A.W yang maksudnya: Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.



3 comments: