Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Friday, December 28, 2012

Senyum Sorang-Sorang



1. Agen Hartanah    

Seorang agen sedang cuba mempromosikan rumah yang hendak dijual kepada seorang pembeli.    

“Jika encik membeli rumah ini, encik akan mendapat beberapa keuntungan dan sedikit kerugian,” terang si agen.     

“Oh, ya ke? boleh kamu ceritakan dahulu, apakah kerugiannya?”      

“Di bahagian belakang rumah adalah tempat pembuangan sampah. Di sebelah hadapan ada kilang membuat cuka. Sementara di sebelah kiri adalah tempat memproses getah dan di sebelah kanan ada loji indah water.”     

“Habis tu, apakah keuntungannya pula?”     

“Keuntungannya, encik akan sentiasa dapat mengagak dari arah manakah angin bertiup.”   

*******    

2. Kantoi    

Suatu hari, Dato’ Jejai seorang ahli parlimen mendapat satu panggilan telefon dari seorang perempuan iaitu Jenet.    

“Selamat pagi, Dato’ Jejai,” sapa Jenet.    

“Selamat pagi, siapa di sana?”     

“Saya Jenet, yang pernah tidur bersama Dato’ suatu ketika dahulu.”      

“Hah?”    

“Kalau Dato’ tidak mahu rahsia kita ini terbongkar, saya mahu Dato’ membayar saya sebagai duit penutup mulut.”     

Okey. Baiklah. Saya akan membayarnya.”    

Walaupun dalam keadaan terpaksa, Dato’ Jejai cuba berfikir, di manakah dia pernah meniduri wanita itu. Keesokan harinya, Dato’ Jejai telah membayar sejumlah wang di suatu tempat yang telah ditentukan. 

Tetapi setelah beberapa hari kemudian Jenet telefan lagi untuk meminta wang, dan Dato’ Jejai terpaksa tunaikannya kerana takut rahsianya terbongkar.     

Setelah beberapa minggu kemudian Jenet menelefon lagi dengan menggunakan ancaman yang sama.     

Setelah mambayarnya untuk kali ketiga, dengan agak terkesima, Dato’ Jejai cuba bertanya untuk menjawab segala persoalan di hatinya.    

Okeylah, aku tunaikan permintaan kamu tapi aku akan terkeliru. Aku cuma ingin tahu, di manakah tempat kita pernah tidur bersama itu?”      

Dengan lembut Jenet menjawab, “kita kan pernah tidur bersama di kerusi dalam Dewan Parlimen sewaktu mendengar Perdana Menteri kita menbentangkan Bajet 2010.”      

*******    

3. Curang    

Setelah habis SPM, sepasang kekasih ingin melanjutkan pelajaran tetapi si gadis ingin ke utara dan si jejaka mau belajar di selatan. Kerana kasih mereka berjanji untuk setia walaupun berjauhan.    

Apabila berjauhan si jejaka sering mengirimkan khabar kepada si gadis. Kirim SMS 2,3 hari baru dibalas. Kirim email seminggu baru dijawab. Hantar surat sebulan baru mendapat balasan.     

Si jejaka pelik dengan perubahan si gadis. Lalu bertanya dengan si gadis mengapa tidak membalas khabaran darinya. Si gadis hanya membalas sibuk.    

Lalu berterusan si jejaka mengirimkan khabar yang tidak dibalas. Si gadis semakin rimas dengan si jejaka yang sering mengirim surat, sms dan email. Si gadis mula bosan dan mulalah si gadis berpacaran dengan kekasih baru. Si gadis berterus terang dengan si jejaka bahawa dia sudah mempunyai kekasih baru.    

Maka remuk redam hati si jejaka kerana kekasihnya curang. Tetapi kerana kasih dan sayang yang amat pada si gadis, si jejaka masih lagi mengirimkan surat untuk memujuk rayu kekasihnya kembali kepadanya. [adoi syahdunya]    

Si gadis semakin rimas dengan kekasih lamanya lalu dia mengambil gambarnya yang sedang mengucup mulut dengan kekasih barunya itu dan mengirim kepada kekasih lamanya dengan menulis, ‘Saya sudah ada teman baru. Jangan ganggu saya lagi’.   

Remuk hati si jejaka apabila menatap gambar si gadis mengucup mulut kekasih barunya. 

Si jejaka amat marah dan ingin membalas perbuatan si gadisnya itu dengan menulis di belakang gambar itu, ‘Kehadapan bonda dan ayahandaku. Anakanda amat gembira belajar di sini. Bolehkah ayahanda mengirimkan sedikit wang kepada anakanda ini, maklumlah kini sudah berdua’.    

Dan gambarnya itu diposkan kepada ibu bapa si gadis.    

“Puas hati aku.”

Mutiara Hikmah: Dari Abu Hurairah R.A katanya Nabi S.A.W bersabda: “Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan. Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali. Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya: ‘Ingatlah apa yang belum kamu ingat.’ Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.”

1 comment: