Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, February 25, 2013

Pisang



Suatu hari ketika melintasi gerai Che Mah, Hassan telah bertanya harga sebiji pisang yang sederhana besar.

“Seringgit satu,” jawab Che Mah.

“Boleh tak jual kat saya 60 sen saja,” tanya Hassan.

“Kalau 60 sen boleh beli kulit saja adik, hoi,” jawab Che Mah.

“Kalau kulitnya 60 sen saya beli isinya, 40 sen kan? Kak Mah boleh simpan kulitnya.”


Esoknya ketika Hassan melintasi gerai Che Mah, gerai itu telah di tutup.

Mutiara Hikmah: Daripada Ata’ Bin Abu Rabah menerangkan bahawa Ibnu Abbas R.A berkata, “Adakah engkau suka melihat seorang perempuan daripada ahli syurga?” Aku menjawab: Bahkan “Tunjukkanlah”. Ibnu Abbas R.A berkata, itulah dia wanita yang hitam yang pada suatu hari telah datang menemui Rasulullah S.A.W lalu berkata, “Ya Rasulullah, aku berpenyakit gila babi hingga terbuka aurat. Doakanlah semoga Allah menyembuhkan penyakit aku.” Dijawab oleh Nabi S.A.W, “Jika mahu engkau hendaklah bersabar dan bagimu syurga, sebaliknya jika engkau mahu aku akan berdoa kepada Allah semoga dia menyembuhkan engkau.” Dijawab oleh wanita itu, “Aku akan bersabar. Jika begitu doakanlah kepada Allah supaya aku tidak terbuka aurat. ” Rasulullah S.A.W lalu mendoakan untuknya sebagaimana dikehendakinya.



No comments:

Post a Comment