Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Tuesday, June 18, 2013

Kisah Murid Sekolah




Pada hari pertama persekolahan, seorang kanak-kanak dibangunkan ibunya terlalu awal, pukul enam pagi dan persekitaran masih gelap.

“Ibu bohong, ibu bohong,” tempik anaknya.

“Bohong apanya,” kata si ibu.

“Ibu kata sekolah mula waktu pagi. Kenapa ibu tak cakap saya akan belajar di sekolah malam,” jawab si anak mencebik.





Seorang guru tadika sedang bercerita kepada murid-muridnya, mengenai biri-biri dan serigala.

Pada bab terakhir guru tadika degan nada bersahaja bercerita, “ada seekor biri-biri kerana meninggalkan kumpulannya, dia akhirnya menjadi mangsa seekor serigala.”

Kemudian guru tadika tersebut cuba memberi nasihat, “kalau biri-biri tadi patuh, tidak meninggalkan kelompoknya sendirian, dia tentu takkan diterkam oleh serigala itu, bukan?”

“Betul, cikgu. Tetapi biri-biri itu akhirnya tetap juga akan dimakan oleh kita semua,” jawab seorang budak lelaki.





Seorang guru lelaki menegur dua orang muridnya semasa di taman permainan kerana saling mengejek sambil membuat memek muka.

“Masa cikgu sebesar kamu, cikgu pernah ditegur oleh seorang guru, jangan membuat memek muka kerana muka kita boleh berubah seperti apa yang kita memekkan,” kata cikgu cuba menakut-nakutkan kedua-dua muridnya.

“Tetapi mengapa cikgu tak endahkan nasihat guru cikgu dahulu,” kata salah seorang muridnya.


Mutiara Hikmah: Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.


4 comments: