Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Wednesday, June 19, 2013

Pak Arab Naik Teksi Keliling ‘Tanjung’



Seorang pelancong berbangsa Arab menaiki teksi mengelilingi sekitar Georgetown duduk di sebelah pemandu. Ketika memakai tali pinggang keledar, teksinya di potong kereta pick-up yang dipandu laju, pak Arab terkejut dan berteriak, “Ustahiad, Ustahiad.”  

Tak lama kemudian teksi yang dipandu perlahan di potong dengan laju oleh sebuap jeep, si Arab berteriak lagi, “Ihsibustim, Ihsibustim.” 

Pemandu menggeleng hairan mendengar kalimat Arab yang belum pernah di dengarinya.

Ketika sampai di persimpangan Macalister Road, sebuah kereta memecut laju walaupun traffic bertukar merah. Pak Arab sambil mengeleng kepala menyebut, “Arawsi.” Pemandu teksi hairan mendengar kalimat zikirnya.

Ketika melintasi Hospital Island, sebuah kereta sport yang bumbungnya terbuka memotong dengan laju, Pak Arab berteriak, “Adzam, Adzam.” Pemandu semakin hairan.

Sebuah kereta sedan kecil menyusul dari arah kiri, pelancong Arab mendesis, “Ya Allah, Ikuzus, Ikuzus.”  

Ketika tiba di simpang tiga sebuah kereta mewah mengaum mendadak di depannya, Pak Arab berteriak, “Irarref, Irarref.” 

Pemandu teksi yang dari tadi kehairanan bersuara, “Ya Sheikh, kenapa zikir yang ente ucapkan begitu aneh. Ana belum pernah dengar zikir sedemikian rupa?”  

Pak Arab menjawab, “Siafa yang berzikiran. Ana hanya bhaca tulisan di belakang kereta-kereta yang tadi memothong ente. Bahasa ana kan bacaannya dari kanan ke kiri. 

“Unta Baghdad punya Sheikh,” kata pemandu teksi dalam hati.


Mutiara Hikmah: Daripada Abu Hurairah R.A, katanya, Rasulullah S.A.W ditanya, siapakah manusia yang paling mulia? Baginda menjawab, “Orang yang paling bertaqwa di antara mereka.” Lalu mereka (yang bertanya) berkata: “Bukan itu yang kami maksudkan,” baginda menjawab, “Kalau begitu orangnya ialah Yusuf anak kepada Nabi (Yaakub) anak kepada Nabi (Ishak) anak kepada (Nabi Ibrahim) Khalilullah.” Mereka berkata lagi, “Bukan tentang itu yang kami tanyakan.” Maka sabda baginda lagi, “Daripada keturunan Arabkah yang kamu hendak tanyakan? Mereka yang terbaik semasa Jahiliah adalah terbaik semasa Islam apabila mereka benar-benar memahami syariat Islam.”





2 comments: