Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, June 17, 2013

Pencuri Dan Lembu



Sewaktu membawa rumput untuk di beri makan kepada lembunya, Mikail menyedari empat ekor dari dua puluh ekor lembu miliknya telah hilang. Dia terus membuat laporan polis. 

Setelah seminggu melakukan operasi, pihak polis telah berjaya menangkap pencuri tersebut, iaitu Sarapudin. Mulanya Sarapudin tidak mengaku, tetapi setelah polis mengugut akan membawa semua ahli keluarganya ke lokap, Sarapudin mengaku dia terlibat mencuri lembu Mikail.

“Berapa ekor yang kamu curi?” tanya polis sambil memegang kad pengenalan Sarapudin.   

“Seekor saja, tuan,” jawab Sarapudin. 

“Kamu tak tipu?” bentak polis berpangkat sarjan.   

“Betul tuan, saya cuma curi seekor saja.”   

“Tapi menurut kata Mikail kamu telah mencuri empat ekor lembu miliknya,” kata polis sambil memandang tepat ke muka Sarapudin.

“Betul tuan, saya tak tipu, yang saya curi cuma seekor,” jawab Sarapudin membela diri.  

“Kamu jangan cuba berbohong. Mikail kata, akan lepaskan kamu kalau kamu cuma curi seekor. Tapi kamu akan dihukum penjara kalau mencuri lebih dari seekor.”   

“Betul tuan, cuma seekor. Saya cuma mencuri ibu lembu, tetapi bapa lembu dan dua ekor anaknya mengikutinya, tuan. Bukankah berdosa memisahkan sebuah keluarga?”


Mutiara Hikmah: Rasulullah S.A.W bersabda yang maksudnya: “Seseorang yang hendak berzina, tidak akan melakukan zina itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak minum arak, tidak akan minum arak tersebut semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak mencuri, tidak kan melakukan perbuatan itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak melakukan rompakan yang lazimnya menjadikan orang yang merompak itu memandang sahaja kepadanya, tidak akan merompak semasa ia berkeadaan sempurna imannya.”



3 comments:

  1. hehehe... sarapudin mencuri sekor jer yg lain tu niatnya mengambil jer.....

    ReplyDelete
  2. buar loyar buruk ka apa pencuri lembu ni..kah3

    ReplyDelete