Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Thursday, January 5, 2012

Wanita Tuntut Hak




Satu seminar diadakan oleh sekumpulan wanita yang menuntut hak persamaan dengan suami masing-masing. Beberapa orang dijemput berucap menceritakan pengalaman mereka.

"Saya memberi tahu suami, mulai sekarang saya nak abang masak untuk makan malam. Pada malam pertama saya tidak nampak apa-apa. Malam kedua juga begitu. Akhirnya pada malam ketiga, saya melihat ada hidangan di atas meja ketika pulang dari pejabat," kata wanita pertama. 

Penonton bertepuk tangan dan bersorak tanda kemenangan.


Wanita kedua pula bangun dan menceritakan pengalamannya. 

"Saya Linda. Selepas tiga tahun berumah tangga, saya akhirnya bosan kerana setiapa hari perlu mengemas rumah sedangkan suami tidur. Saya bertegas meminta suami mengambil alih tugas itu atau kami mungkin bermasalah. Pada hari pertama dan kedua, suami saya berdegil. Hari ketiga barulah dia akur dan saya kini tidak lagi perlu mengemas rumah." 

Sekali lagi dewan itu gemuruh dengan tepukan.

"Saya Affa," kata wanita ketiga. "Saya juga bosan asyik membasuh pakaian setiap hari. Saya berkeras menolak tugas itu pada satu hari dan meminta suami pula membasuh," katanya. 

Penonton tetap bersemangat mendengar. 

"Pada hari pertama, saya tidak nampak apa-apa. Hari kedua juga tidak nampak apa-apa. Mujurlah hari ketiga saya mula nampak sikit dengan mata kiri, tapi mata kanan saya masih bengkak kena belasah dengan suami," katanya. 


Dewan itu tiba-tiba sunyi dan penonton melopong.



Renungan : 


Firman Allah di dalam Al-Quran bermaksud: "Kaum lelaki adalah pemimpin kaum wanita." Ayat ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa kepimpinan adalah diterajui oleh kaum lelaki, manakala kaum perempuan adalah golongan yang dipimpin. Inilah fitrah atau sunnatullah yang berkuatkuasa dalam kehidupan manusia di dunia ini sepanjang zaman.

Dalam ayat lain pula Allah berfirman, bermaksud, "Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka." Perintah ini ditujukan kepada kaum lelaki yang menjadi ketua sesebuah keluarga.


No comments:

Post a Comment