Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, May 13, 2013

Bangau Oh! Bangau



Seorang pegawai Perhilitan di sebuah kampung terpencil telah menahan seorang lelaki kerana membunuh dan memakin daging seekor burung bangau. Lelaki itu dibicarakan di hadapan hakim sebelum dibenarkan membuat rayuan.

Selepas didapati bersalah, setelah menjelaskan secara terperinci, hakim bertanya kenapa lelaki itu bertindak sedemikian rupa.

Dengan suara perlahan dia memberitahu hakim, “saya hanya menjalankan tanggungjawab memberi makan kepada isteri dan anak-anak saya yang kelaparan.” Kemudian dia melanjutkan, “dan saya tidak pernah melakukan kesalahan seperti ini sebelumnya.”

Hakim kerana merasakan dia juga merupakan seorang ketua keluarga, dengan hati yang lembut bersetuju untuk membebaskan lelaki itu tanpa sebarang rekod kerana merasakan dia merupakan seorang suami dan bapa yang baik kerana memberi makan kepada keluarga yang kelaparan dan ini adalah merupakan kesalahan yang pertama seumur hidupnya.

“Sebelum kamu pergi, setelah berfikir, saya hendak bertanya kamu satu soalan,” kata hakim berlapik, “sebenarnya apakah rasa daging burung bangau?”

“Wahai Yang Arif,” lelaki itu memberitahu hakim, “daging bangau tidak seempuk daging burung hantu tapi kelembutan dagingnya lebih baik dari burung helang.”


Mutiara Hikmah: Dari Anas R.A Nabi S.A.W bersabda: “Tiga perkara yang sesiapa memilikinya, dia akan mendapat kemanisan iman.  (Pertama) Hendaklah Allah dan rasul-Nya lebih dicintai mengatasi selain kedua-duanya.  (Kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang, kerana Allah.  (Ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali kepada kekufuran  seperti mana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka.” Hadis sahih riwayat Bukhari



No comments:

Post a Comment