Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Saturday, May 18, 2013

Kisah Ahli Politik




Ketika menaiki kapal terbang seorang ahli politik Malaysia bertanya kepada seorang ahli politik dari England yang kebetulan duduk di sebelahnya, “berapa gaji kamu sebulan dan ke mana wang itu kamu belanjakan.”

Ahli politik dari England menjawab, “gaji saya 3,000 pound sterling. 1,000 pound sterling untuk tempat tinggal, 1,000 pound sterling untuk makanan, 500 pound sterling untuk hiburan.”

“Habis baki 500 pound sterling untuk apa?” tanya ahli politik Malaysia. 

Dengan suara yang agak keras, ahli politik England menjawab, “Oh! Itu urusan saya. Kamu tidak berhak bertanya.” 

Kemudian ahli politik dari England bertanya soalan yang serupa. 

“Gaji saya RM30,000. RM5000 diperuntukkan untuk tempat tinggal, RM10,000 untuk makan minum, RM4000 untuk transport, RM20,000 untuk sekolah anak-anak, RM25,000 untuk bayar pinjaman bank, RM5,500 untuk...”

Penjelasan ahli politik Malaysia terhenti kerana ahli politik dari England memotong penjelasan itu dan lantas bertanya, “wang yang dibelanjakan sudah melebihi gaji anda. Dari mana datangnya duit itu.” Lelaki dari England itu kehairanan sambil menggelengkan kepala. 

Dengan suara mendatar, ahli politik dari Malaysia berkata, “begini tuan, tentang wang yang kurang, itu urusan saya. Kamu tidak berhak bertanya.”


Mutiara Hikmah: Dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah S.A.W bersabda: “Setiap anggota tubuh manusia wajib bersedekah, setiap hari di mana matahari terbit lalu engkau berlaku adil terhadap dua orang (yang bertikai) adalah sedekah, engkau menolong seseorang yang berkenderaan lalu engkau bantu dia untuk naik kenderaannya atau mengangkatkan barangnya adalah sedekah, ucapan yang baik adalah sedekah, setiap langkah ketika engkau berjalan menuju solat adalah sedekah dan menghilangkan gangguan dari jalan adalah sedekah.”  (Riwayat Bukhari dan Muslim)


No comments:

Post a Comment