Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Friday, February 21, 2014

Tak Sampai Seringgit



Pada malam akhir Maharaja Lawak Mega, pengacara terkenal, Datuk Aznil Haji Nawawi sedang tercengang memikirkan sesuatu. Seorang wartawan yang duduk di sebelahnya tak dapat menahan rasa hairannya, maka segera bertanya, “Datuk Aznil, saya sanggup mengeluarkan seringgit untuk mendapat tahu apa yang sedang Datuk fikirkan sekarang?” 

“Perkara yang sedang saya fikirkan nilainya tak sampai pun seringgit,” jawab Datuk Aznil Haji Nawawi.

Wartawan itu yang semakin hairan terus bertanya, “kalau begitu, perkara apa yang sedang Datuk fikirkan?”

Datuk Aznil Haji Nawawi dengan tenang menjawab, “saya sedang memikirkan tentang dirimu.”



Mutiara Hikmah: Daripada Abu Said al-Khudri R.A bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda, “Apabila jenazah diletakkan (di dalam keranda) dan ditanggung oleh orang-orang lelaki di bahu mereka, jika dia seorang yang soleh dia berkata, ‘Cepatkan aku, cepatkan aku. Jika dia tidak beramal soleh nescaya dia berkata, ‘Alangkah malangnya aku, ke manakah kamu semua akan membawaku?’ Semua makhluk mendengar suaranya melainkan manusia. Sekiranya didengar oleh manusia nescaya dia akan pengsan (kerana terperanjat dengan suara tersebut).




No comments:

Post a Comment