Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Sunday, September 30, 2012

Tak Ada Sangkut Paut



Seorang wanita berusia 40 tahun, parasnya tergolong cantik, memiliki sebuah kerjaya hebat dan pendapatan juga cukup stabil.  

Pada suatu hari teman sepejabatnya, Adi busy body bertanyanya, “kamu cukup sempurna pada pandangan mata seorang lelaki, cantik, pandai dan punya RM yang banyak. Tetapi kenapa kamu masih suka hidup membujang?”  

Wanita itu menjawab, “waktu kecil aku pernah menjadi ketua anggota sorak di sekolahku. Pada suatu petang ketika latihan, aku tercedera dan meninggalkan sebuah bekas luka di tapak kakiku.”  

Adi bertanya lebih lanjut, “tapak kakimu ada bekas luka, apa hubungannya dengan kamu kahwin atau tak kahwin?” 

“Ya, memangnya tak ada sangkut-pautnya,” jawab wanita itu, “lalu aku kahwin atau tak kahwin, ada kaitan apa dengan dirimu?”



Mutiara Hikmah: Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Mana-mana lelaki yang mengahwini perempuan atas sekurang-kurang atau sebanyak-banyak maharnya, tetapi tidak ada maksud (tidak mahu) membayar mahar tersebut sebagai haknya (perempuan yang dikahwini), setelah itu ia mati padahal belum lagi ia tunaikan (mahar tersebut), maka nanti ia bertemu dengan Allah pada hari Kiamat sebagai orang yang berzina.”



1 comment: