Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Wednesday, March 20, 2013

Cara Memilih Menteri Yang Bijak



Najib Razak ingin belajar dari Lee Kuan Yew bagaimana caranya memilih menteri yang bijak. Oleh itu, dia pergi ke Singapura secara diam-diam.  

“Bagaimana caranya memilih menteri yang bijak, Mr. Lee?” 

“Kacang,” jawab Lee, “kita test saja kecerdasannya.” 

Dan tokoh Singapura itu pun memanggil perdana menterinya, Goh Chok Tong. Lee mengajukan satu pertanyaan yang mesti dijawab Goh dengan cepat dan tepat.  

“Hai, Chok Tong, katakan orang tuamu mempunyai tiga orang anak. Siapakah gerangan anak yang bukan kakakmu, dan bukan pula adikmu?”

Goh  menjawab tangkas, “jawapannya tentu diri saya sendiri.”  

Lee bertepuk tangan, “sepuluh markah untuk Goh. Sebab itu dia kupilih.”  

Najib Razak sangat terkesan dengan cara memilih gaya Lee Kuan Yew ini. Dia pulang ke Kuala Lumpur dan segera mahu menguji Muhyiddin Yassin.  

“Tan Sri,” kata Najib, “saya ingin menguji Tan Sri. Ada satu  pertanyaan yang wajib Tan Sri jawab. Katakan orang tua Tan Sri mempunyai tiga orang anak. Siapakah gerangan anak yang bukan kakak Tan Sri dan bukan pula adik Tan Sri?” 

Ternyata Muhyiddin Yassin tidak segera menjawab. Tapi dia punya akal dan minta diri sebentar ke luar ruangan, yang kebetulan ada di situ Rais Yatim.  

Let's say, Dato' Seri,” katanya kepada orang bawahannya, “misalkan orang tua Dato' Seri ada anak tiga orang. Siapakah gerangan anak yang bukan kakaknya Dato' Seri dan bukan pula adiknya Dato' Seri?” 

Rais Yatim berfikir selama lima minit, lalu menjawab, “Itu saya, Tan Sri.”  

Muhyiddin senang hati, dan masuk kembali ke ruang menanti, big bossnya, Najib. Dia meluru ke hadapan. 

“Tadi apa cluenya. Eh, soalannya sekali lagi, Dato' Seri ?”

Najib dengan sabar mengulangi, “orang tua Tan Sri mempunyai tiga orang anak. Siapakah anak yang bukan kakak Tan Sri dan bukan adik Tan Sri?”  

Muhyiddin kali ini menjawab tangkas, “jawapannya, Rais Yatim.”

Najib ketawa geli hati. 

“Macam mana ni, Tan Sri. Jawapannya yang sebenar ialah Goh Chok Tong, Tan Sri.”


Mutiara Hikmah: Dari Abu Hurairah R.A katanya: Nabi S.A.W bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya agama (Islam) itu ringan. Sesiapa yang memperberat-beratkannya maka dia akan dikalahkan oleh agama. Oleh itu kerjakanlah (agama itu) mengikut sepatutnya atau mendekatinya dengan yang sepatutnya dan gembiralah (kerana akan beroleh pahala) serta beribadatlah (mohonlah pertolongan Allah) pada waktu pagi, petang dan sebahagian malam.”




No comments:

Post a Comment