Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Sunday, March 10, 2013

Kucing Mencuri Ikan



Seekor kucing kepunyaan seorang pakar kaunselor menyusup masuk pasar jualan ikan dan mencuri seekor ikan tenggiri. 

Penjual ikan lalu pergi ke pejabat pakar kaunselor tadi dan bertanya, “kalau seekor kucing yang dilepas dan mencuri seekor ikan tenggiri dari kedai saya, apakah saya ada hak untuk menuntut ganti rugi dari pemiliknya?”  

“Tentu saja,” jawab pakar kaunselor.

Penjual ikan bersorak kegembiraan. “Bagus. Kalau begitu encik harus membayar saya RM25.00 untuk seekor ikan tenggiri yang dicuri oleh kucing encik dari kedai saya tadi pagi.”  

Pakar kaunselor tanpa sepatah kata pun terus membayar RM25.00 kepada penjual ikan tersebut.

Keesokannya ketika penjual ikan mengambil surat dari peti surat rumahnya dia terlihat sekeping surat dari pakar kaunselor tersebut.

Kandungannya: ‘RM200.00 untuk perkhidmatan kaunseling’. 


Mutiara Hikmah: Daripada Anas R.A katanya, Rasulullah S.A.W bersabda, “Tolonglah saudara kamu yang zalim atau yang dizalimi,” berkata seorang lelaki, “Wahai Rasulullah, aku akan menolongnya jika ia dizalimi, bagaimana pula aku akan menolongnya jika dia seorang yang zalim?” jawab baginda, “Engkau boleh menahannya daripada melakukan kezaliman, maka yang demikian bererti engkau menolongnya.”


No comments:

Post a Comment