Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, March 11, 2013

Lelaki Pakistan, Israel Dan Palestin



Suatu petang, tiga orang lelaki berjalan-jalan di tepi pantai. Ketika menghampiri satu jambatan mereka terjumpa satu teko antik dan salah seorang dari mereka mengosoknya.Tiba-tiba keluarlah jin dan berjanji akan mengabulkan tiga permintaan. Oleh kerana mereka bertiga, maka jin hanya akan mengabulkan satu sahaja permintaan setiap seorang.  

Lelaki Pakistan berkata, “saya adalah seorang petani biasa, begitu juga ayah dan anak saya. Oleh sebab itu, saya ingin minta supaya tanaman kami sentisa subur selamanya.”  

Dalam sekejap mata, jin tersebut menunaikan permintaan orang pertama tersebut.  

Kemudian lelaki Israel bersuara, “saya ingin kamu membina satu tembok yang sangat tinggi, tebal dan panjang di sekeliling Israel sehingga tidak ada sesuatu dan seseorang pun lebih-lebih lagi orang Palestin menembusinya.”  

Dan dalam sekejap mata pula terbinalah tembok seperti yang diinginkannya.

Maka yang terakhir adalah lelaki Palestin, “saya ingin tahu, tembok yang macam mana kamu bina untuk orang Israel itu?”  

Jin menerangkan, “Oh, itu tembok yang sangat tinggi, tebal dan panjang mengelilingi Israel. Tingginya 100 meter dan tebalnya 50 meter. Saya jamin, takkan ada sesuatu pun dapat menumbusinya.”  

Lelaki Palestin terkesima sambil menyebut, “oooooo.”  

“Jadi sekarang, apakah permintaanmu?” tanya jin sambil menguap.  

Dengan selamba lelaki Palestin tersebut membuat permintaan, “tolong isi air penuh ke dalam tembok orang Israel.”


Mutiara Hikmah: Dari Aisyah R.A katanya: Ramai orang bertanya kepada Rasulullah S.A.W tentang kerja-kerja yang dilakukan oleh tukang tenung. Jawab baginda: “Mereka itu tidak benar. Mereka bertanya lagi: Kadang-kadang apa yang mereka katakan itu memang benar terjadi. Bagaimana itu? Jawab Rasulullah S.A.W, Ucapan yang benar (dari langit) terdengar oleh bangsa jin lalu dibisikkan ke telinga tukang-tukang tenung seperti ayam betina. Dan mereka tokok tambahkan dengan seratus pembohongan, bahkan lebih.”


No comments:

Post a Comment