Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Tuesday, March 26, 2013

Senyum Sumbing



Setelah keluar lelaki yang ingin membeli tahi burung di kedai burung Abdul Wahab, masuk pula seorang budak kecil memerhatikan sekitar kedai.

Setelah hampir setengah jam memerhati, ketika ingin keluar dari kedai, Abdul Wahab menegur, “boleh pak cik tanya. Burung apakah yang adik cari.”

“Saya dah cari, tapi burung tu tak ada di kedai pak cik,” jawab budak kecil yang bernama Tan Hock Lye.

“Burung apa,” tanya Abdul Wahab.

“Angry Bird,” jawab Hock Lye sambil berlalu.

*******

Seorang lelaki pergi ke klinik mata. Setelah matanya diperiksa, dia bertanya, “doktor, selepas pakai cermin mata nanti, boleh ke saya membaca macam orang lain?” 

“Dah tentu,” jawab doktor. 

“Oh, gembiranya. Dah lama saya buta huruf, akhirnya boleh juga saya membaca,” kata lelaki itu dengan riang.

*******

Sepasang suami isteri bertengkar hebat, cuma gara-gara anaknya diberi nama ‘Lia’ oleh sang suami dahulu waktu lahir.  

“Sudah saya bagitahu, jangan diletak nama Lia pada anak kita. Tapi papa degil,” marah si isteri.

“Tapi, kenapa?” tanya si suami masih bertenang.

“Saya yang terkorban perasaan, para jiran kita di sini semua memanggil saya, Mama Lia, mamalia, mamalia!”


Mutiara Hikmah: Daripada Aisyah R.A: bahawa Nabi S.A.W bangun di waktu malam (bersembahyang) sehingga pecah-pecah kedua kakinya. Aku bertanya kepadanya, “Kenapa engkau lakukan ini wahai Rasulullah S.A.W? Sedangkan Allah S.W.T mengampunkan dosa engkau yang terdahulu dan yang terkemudian.” Jawab baginda, “Tidakkah aku suka menjadi seorang hamba yang sentiasa bersyukur?”


1 comment: