Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Monday, March 18, 2013

Terperosok Ke Dalam Sumur




Isteri dan suami makan malam bersama. Suami tak berbicara. Isteri ingin memecah kesunyian dengan gurauan, dengan itu dia berkata, “dua puluh tahun yang lalu, dengan tak sengaja sebuah jam tanganku jatuh ke dalam sumur di halaman depan rumahku. Kelmarin jam tangan itu berjaya ditemukan kembali, ternyata masih tetap berdetak dan jalannya juga sangat laju. Terlalu payah untuk dibayangkan.”  

Sang suami kemudian berkata, “pada dua puluh tahun yang lalu, kerana kurang berhati-hati, pak cikku terperosok jatuh ke dalam sumur di halaman depan rumahnya. Kelmarin dia baru berjaya keluar, ternyata dia juga masih sihat-sihat saja.” 

Isteri yang terpinga-pinga bertanya sang suami, “selama dua puluh tahun itu apa kerja pak cikmu di dalam sumur?”  

“Dia setiap masa terus memutar kunci jam tanganmu,” jawab sang suami. 



Mutiara Hikmah: Dari Ibnu Abbas R.A katanya: Rasulullah S.A.W membuka tirai (kamarnya ketika baginda sakit akan meninggal), padahal ketika itu jamaah sedang solat berjamaah diimami Abu Bakar. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya tidak ada lagi wahyu kenabian yang ketinggalan yang harus aku sampaikan, kecuali mimpi baik seorang muslim. Ketahuilah! Aku dilarang membaca al-Quran dalam rukuk dan sujud. Agungkanlah Allah Azza wa Jalla di dalam rukuk dan perbanyakkanlah doa di dalam sujud pasti doamu diperkenankan Allah S.W.T.”



No comments:

Post a Comment