Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Thursday, June 14, 2012

Harijadi Ke Tujuh Belas



Seorang anak bertanya pada ibunya.

"Mama, bila harijadi saya ke-17 nanti, boleh buat pesta di rumah?" tanya seorang anak pada ibunya.



"Boleh, boleh. Nanti mama akan aturkan," janji ibu kepada anaknya.

"Ma, boleh saya mengajak kawan-kawan saya sekali?"

"Boleh, nanti mama uruskan jemputannya."

"Ma, boleh saya pakai baju baru berwarna pink tak?"



"Boleh, boleh. Nanti mama belikan."

Maka tibalah harijadinya yang ke-17 itu, berpestalah di rumahnya. Kawan-kawannya sudah datang, anak itu memakai baju barunya dan kembali bertanya pada mamanya.

"Ma, boleh saya pakai lipstick tak?"

"Tak boleh."

"Alah, mama, pada harijadi ke-17 ini kan terjadi cuma sekali dalam hidup, takkan pakai lipstick pun tak boleh."

"Tidak boleh. Kamu boleh adakan pesta, kamu boleh menjemput rakan-rakan kamu, kamu boleh pakai baju pink baru itu, tapi kamu tidak boleh pakai lipstick."

"Alaaaa, boleh la mama, please."

"Azwan, kali ini mama tidak mahu berkompromi. TIDAK BOLEH, kamukan lelaki."




 Mutiara Kata: 
Daripada Abu Zar R.A katanya, Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda, "Telah diperlihatkan kepadaku segala amalan umatku sama ada yang baik atau yang jahat. Maka aku dapati di antara amalan-amalan yang baik atau yang jahat. Maka aku dapati di antara amalan-amalan yang baik ialah membuangkan sesuatu yang merbahaya yang terdapat di jalan. Dan aku dapati di antara amalan-amalan yang jahat ialah berkahak di dalam masjid yang tidak ditimbus."

No comments:

Post a Comment