Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Thursday, June 21, 2012

Lelaki dan Monyet Peliharaannya


Seorang lelaki membawa monyet peliharaannya masuk ke dalam sebuah bar. 

Sambil dia minum-minum, dia melepaskan monyet tersebut berkeliaran dalam bar. Si monyet tadi pun pergi ke sana sini dalam bar. Apa yang dia jumpa, semua habis dimakannya, termasuklah sebijik bola pool.  

Kelakuan si monyet tadi diperhatikan oleh penjaga bar yang berasa amat marah lalu pergi kepada tuan punya monyet tadi.  

“Awak tau tak apa yang monyet awak dah buat?” tanya si penjaga bar.   

“Entahlah, saya tengah minum tadi, tak perasan pulak,” jawab si lelaki tadi.  

“Monyet awak ni dah minum air pelanggan saya, dah makan burger saya dan jugak dah makan sebijik bola pool tau,” terang si penjaga bar dengan marah.  

“Oh, biasa lah itu encik, monyet saya ni semua dia makan, tak kira apa pun. Tak apalah nanti saya bayar apa yang dia dah makan kat encik.”  

Selepas itu, dia pun menyudahkan minumannya dan terus membayar semuanya kepada si penjaga bar.  

Selang dua minggu selepas itu, lelaki yang sama datang kembali ke bar tersebut sambil membawa monyet peliharaannya tadi. Seperti biasa si monyet itu dilepaskan merata-rata ke dalam bar sementara beliau menikmati minumannya.  

Akan tetapi, setiap kali monyet tersebut mencapai sesuatu benda, dia akan melekatkan benda tersebut di lubang punggungnya, dan setelah agak berpuas hati, dia akan memakan benda tersebut. 

Kelakuan monyet tadi diperhatikan oleh si penjaga bar dengan perasaan jijik dan marah. Beliau pun menghampiri si lelaki pemilik monyet tersebut.  

“Awak ni, macam tak peduli jer apa monyet awak tu buat ekk?” tanya si penjaga bar dengan marah. 

“Bukan sahaja pengotor monyet awak tu, lekat kat lubang punggung dulu baru makan. Jijik saya tengok tau.”  

Si lelaki tadi melihat ke arah si monyetnya sambil berkata kepada si penjaga bar, “Oh, biasa la tu encik, nanti saya bayar semuanya. Tapi sekarang ni dia ukur dulu sesuatu benda sebelum dia makan, selalunya dia main makan jer. Saya pun hairan kenapa?” 


Mutiara Hikmah: Daripada Jabir R.A bahawasanya Rasulullah S.A.W telah bersabda, “Takutilah (jauhilah) kezaliman kerana sesungguhnya kezaliman itu adalah kegelapan di hari kiamat dan takutilah (jauhilah) perangai bakhil kerana bakhil itu telah membinasakan orang yang dahulu daripada kamu iaitu membawa mereka melakukan pertumpahan darah sesama mereka dan menghalalkan perkara-perkara yang diharamkan kepada mereka.”


No comments:

Post a Comment