Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Saturday, June 9, 2012

Susah Betul Permintaan Kau, Labu


Suatu malam, ketika sedang berjalan sepanjang pantai Pulau Pangkor, seorang pemuda menemukan lampu tua yang diletakkan di atas batu. Ketika dia mengambil dan menggosoknya, seorang jin mendadak muncul.

"Baik, cukup sudah," bentak jin itu. "Ini keempat kalinya dalam bulan ini orang menggangguku. Aku begitu marah sampai aku hanya akan memberimu satu permintaan bukannya tiga. Katakan apa yang kau inginkan dan jangan membuang waktuku."

Pemuda itu berfikir, kemudian berkata, "aku selalu bermimpi pergi ke Hawaii, tetapi aku takut terbang dan aku memang mabuk laut di atas kapal. Bagaimana kalau kau buatkan aku jambatan ke Hawaii? Dengan begitu, aku boleh naik kereta ke sana."

Jin itu tertawa. "Jambatan ke Hawaii? Kau pasti bergurau? Bagaimana aku boleh mendapat penyangga yang sampai ke dasar laut? Itu memerlukan terlalu banyak simen, dan tentunya terlalu banyak cerucuk. Itu sama sekali tidak boleh dilakukan. Fikirkan permintaan lain."

Kecewa, pemuda itu berusaha keras untuk memikirkan permintaan lain.

Akhirnya ia berkata, "baiklah, aku punya keinginan lain. Semua wanita dalam hidupku berkata aku tidak peka dan romantik. Aku berusaha dan berusaha untuk menceriakan mereka, tetapi tidak ada yang berhasil. Aku tidak tahu di mana kesilapanku."

"Satu permintaanku, adalah untuk memahami perasaan perempuan. Ingin tahu bagaimana sebenarnya perasaan mereka ketika mereka membisu padaku. Ingin tahu mengapa mereka menangis. Ingin tahu apa yang mereka inginkan ketika mereka tidak memberitahu aku apa yang sebenarnya mereka inginkan. Aku ingin tahu apa perkara yang boleh membuat mereka benar bahagia."

Sepi seketika, kemudian jin itu berkata sambil pening, "kau nak jambatan ke Hawaii itu berlorong dua atau empat?"

Memang susah untuk mengetahui perasaan perempuan kan, jin pun tak mampu, ini kan manusia.




 Mutiara Kata: 
Rasulullah S.A.W bersabda, "Sesungguhnya kubur ialah tempat perhentian yang pertama dari tempat-tempat perhentian alam akhirat, oleh itu jika seseorang terselamat dari huru-hara azabnya, maka huru-hara di tempat-tempat yang lain lebih ringan lagi kepadanya; dan jika ia tidak terselamat dari yang tersebut, maka huru-hara di tempat-tempat yang lain lebih berat lagi."

No comments:

Post a Comment