Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Friday, June 8, 2012

Kenangan 20 Tahun Lalu


Seorang isteri terbangun dari tidur untuk mencari suaminya yang tidak berada bersamanya di atas katil. Setelah menyarungkan pijama dia melangkah turun ke bawah. Kelihatan si suami duduk di meja di penjuru dapur bersama segelas kopi panas di depannya. Si suami hanya termenung tanpa berkelip, memandang ke dinding tanpa perasaan. Kelihatan suaminya menyeka air mata dan kemudian mula menghirup kopi.


"Kenapa sayang? Kenapa termenung sorang-sorang di tengah-tengah malam ni?" dia bertanya.


"Sayang ingat tak 20 tahun dahulu ketika kita mula berdating dan sayang hanya berumur 16 tahun?" tanya si suami.


"Ya, saya ingat," dia mengulang.


"Masihkah sayang ingat ketika bapa sayang menangkap kita sedang berasmara di seat belakang kereta abang?"


"Ya saya ingat," kata si isteri.


"Adakah sayang ingat ketika bapa sayang menghalakan senapang patah ke muka abang dan berteriak, 'Samada kau menikahi anak perempuan aku atau kau menghabiskan masa kau 20 tahun di dalam penjara'?"


"Ya, saya ingat," katanya sambil mengangguk.


Dia menyeka air matanya di pipi sebelah lagi sambil berkata, "kalaulah saya memilih masuk penjara, saya akan dibebaskan hari ini."



 Mutiara Kata: 
Daripada Anas R.A daripada Rasulullah S.A.W sabdanya, "Tiga perkara yang mengiringi jenazah iaitu keluarganya, hartanya dan amalannya. Maka dua perkara akan kembali semula, yang tinggal bersamanya hanyalah amalannya."

No comments:

Post a Comment