Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Sunday, March 10, 2013

Tauromachy



Seorang lelaki melancong ke Eropah untuk menyaksikan sukan lawan lembu atau dikenali sebagai tauromachy dalam bahasa Greek yang amat popular di Sepanyol. Menjadi matador atau peserta yang mengambil bahagian dalam acara lawan lembu adalah impian lelaki Rom dan Sepanyol. Kehebatan membunuh lembu dengan menusuk pedang ke badan lembu menjadi kebanggaan dan menjadi perkara biasa.

Selepas menyaksikan perlawanan laga lembu, lelaki tadi singgah di restoran yang paling dekat dengan gelanggang perlawanan tersebut. Menjadi tradisi apabila lembu yang dibunuh oleh matador tadi, telurnya akan dimasak seistimewanya dan dihidangkan kepada VVIP yang hadir menyaksikan pertunjukkan itu.

Maka setiap kali matador berjaya membunuh lembu yang ganas dan sihat tersebut maka akan disediakan menu istimewa di mana telur lembu itu menjadi santapan special tetamu yang bertaraf VVIP dan menjadi penghormatan yang amat tinggi kepada VVIP tersebut. Manakala trofi kejayaan kepada matador ialah telinga lembu tersebut menjadi hadiah berharga kepada matador tersebut.  

Suatu hari pada hari ke lima selepas tamat sukan lawan lembu, tetamu VVIP seperti biasa dihidangkan makanan istimewa untuk dinikmati oleh mereka seperti mana selalunya.

Sambil mengunyah seenaknya telur yang dihidangkan itu, lelaki tadi yang berada dalam kerumunan VVIP yang ada telah bertanya kepada waiter restoran mengapa telur yang dimasak pada hari tersebut kecil benar, berbanding sebelum ini telur lembu jantan memang besar.

Sambil menepuk belakang lelaki tadi waiter dengan selamba menjawab, “tuan, bukan selalu matador akan menang.”

Tersentak benar semua yang hadir dan ada yang setengah termuntah begitu sahaja apa yang telah dimakan sebelum ini.


Mutiara Hikmah: Daripada Abu Hurairah katanya, sabda Rasulullah S.A.W, “Seorang Muslim adalah saudara kepada muslim yang lain, dia tidak harus mengkhianatinya, mendustakan atau mendustainya, tidak juga membiarkannya (tanpa menolong atau melindunginya). Menjadi kewajipan antara orang Islam menjaga kehormatan, harta dan darahnya. Taqwa adalah di sini (sambil mengisyaratkan ke dadanya). Sudah cukup seseorang itu untuk dianggap jahat sekiranya dia menghina saudaranya sesama Islam.”


1 comment: