Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Thursday, April 11, 2013

Bertaruh



Neoh Kean Bin dan Tan Hock Lye melepak di kedai mamak sehabis waktu bekerja. Perhatian mereka berdua lebih tertumpu pada televisyen yang menayangkan berita jam enam.  

Lelaki di dalam berita mengugut akan melompat dari atas Jambatan Pulau Pinang. Tan Hock Lye mengajak Neoh Kean Bin bertaruh RM50 dan mengatakan lelaki itu tak akan berani terjun dari atas jambatan tersebut.  

Neoh Kean Bin membalas, “saya terima tawaran awak.”  

Tak berapa lama kemudian kelihatan di kaca televisyen, lelaki itu nekad terjun walaupun cuba di pujuk oleh rakan baiknya.  

Tanpa banyak soal, Tan Hock Lye menghulurkan RM50 kepada Neoh Kean Bin bagi melunaskan hutangnya.  

Neoh Kean Bin berkata, “saya tak boleh ambil duit ini, awak kawan saya.”  

Tan Hock Lye menutur dalam bahasa English, “no. A bet’s a bet.”  

Kemudian Neoh Kean Bin berkata dalam loghat Terengganu, “mu dengar molek-molek, kawe nak royak ke mu. Kawe doh tengok berita ini masa berita jam limo mentar tadi. Jadi kawe tok leh ambil pitih mu.”  

Tan Hock Lye kembali membalas, “Hmm! Sebenarnya saya pun dah tengok berita ini. Tak sangka pula dia nak terjun sekali lagi.”


Mutiara Hikmah: Rasulullah S.A.W telah bersabda yang maksudnya: “Empat kalangan yang pada waktu pagi mereka dimurkai Allah dan pada waktu petangnya juga dimurkai Allah.” Abu Hurairah bertanya: “Siapa mereka wahai Rasulullah?” Jawab baginda: “Orang lelaki yang berlagak seperti wanita, kaum wanita yang berlagak seperti lelaki. Orang yang bersetubuh dengan binatang dan orang yang melakukan hubungan sejenis.”  (At-Tabrani dan al-Baihaqi)


No comments:

Post a Comment