Sebelum Senyum, Klik Ya

Pengikut Terbaik

Pages

Wednesday, April 17, 2013

Kisah Di Pawagam



Seorang pemuda yang tinggal di kampung terpencil menonton wayang di sebuah panggung di pekan yang paling hampir dengan kampungnya.

Salah satu adegan dalam filem itu mengenai seorang gadis cantik sedang menanggalkan pakaian dalamnya tatkala melintas keretapi menutup pandangan. Setelah adegan keretapi itu berlalu, kelihatan gadis itu sudah memakai pakaiannya semula.

Kecewa betul pemuda itu kerana sebelum ini dia belum pernah melihat wanita tanpa seurat benang.

Keesokannya dia tetap berusaha datang untuk menonton semula walaupun jarak rumah dan panggung adalah jauh.

Setiap hari dia pergi menonton di pawagam yang sama sehingga seminggu tetapi hasilnya tetap sama. Maklum, apa yang dilihatnya adalah filem yang sama.

Penjual tiket di kaunter perasan dengan kemunculan pemuda itu setiap hari lalu bertanya, “kalau tak silap  saya, awak datang menonton filem yang sama setiap hari. Kenapa?”

“Betul bang. Soalnya saya yakin suatu hari, keretapi itu akan lambat tiba dan akhirnya saya tetap akan dapat lihat gadis itu berbogel,” kata pemuda itu selamba.

*******

Setelah membeli dua keping tiket filem untuk menonton bersama isterinya, Neoh Kean Bin masuk ke dalam pawagam untuk mencari tempat duduk meninggalkan isterinya sementara dia keluar semula membeli dua bungkus popcorn besar.

Ketika melangkah masuk, preview sedang ditayangkan dan ruang pawagam menjadi gelap. Neoh Kean Bin menerobos kegelapan pawagam, duduk dan memberikan ciuman mesra kepada isterinya.

Dari arah belakang dia mendengar suara yang sangat mesra di telinganya yang berkata, “Neoh, engkau salah kerusi. Saya duduk di belakang sini.”

*******

Sepasang suami isteri menonton wayang pada cuti hujung minggu. Ketika menghampiri kaunter tiket, suami membeli dua tiket untuk dia dan isterinya. Tidak lama kemudian, si suami muncul sekali lagi untuk membeli dua lagi tiket.

Tak berapa lama kemudian, kelihatan lelaki itu tergopoh-gapah beratur untuk membeli tiket buat kali ketiga.

Lelaki penjual tiket yang kehairanan lalu bertanya dengan penuh minat, “bukankah encik sudah membeli dua kali tiket dan kemudian datang sekali lagi untuk membeli tiket?” 

Dengan separuh menjerit lelaki itu berkata, “memang betul! Tetapi mangkuk ayun yang berdiri dekat depan pintu masuk panggung itu asyik koyakkan tiket saya, habis macam mana saya nak masuk.”



Mutiara Hikmah: Balasan Syurga Yang Teramat Indah:- Dari Abu Hurairah R.A dari Nabi S.A.W, baginda bersabda: “Allah berfirman: ‘Aku telah menyediakan untuk hambaKu yang soleh, apa yang belum pernah mata melihat, belum pernah telinga mendengar dan belum pernah teringat (terlintas) dalam hati manusia’.”


No comments:

Post a Comment