Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Saturday, April 13, 2013

Tiga Budak Nakal




Ketika asyik menyedut nikotin di dalam tandas, tiga pelajar nakal terkejut mendengar sergahan cikgu disiplin yang membawa rotan bersamanya.

“Saya datang ke tandas untuk membuang air, cikgu. Mereka berdua memaksa saya menghisap rokok supaya rahsia mereka tidak bocor,” kata Neoh Kean Bin membela diri sebelum cikgu Lim Tuan Bok mengaju sebarang soalan.

“Kami tak paksa dia hisap rokok, cikgu,” kata Tan Hock Lye. Ooi Sin Keong hanya mengangguk.

“Jumpa di bilik saya. Sekarang,” arah cikgu Lim Tuan Bok tegas.

Setiba di bilik cikgu disiplin yang garang itu, tanpa di arah membela diri Neoh Kean Bin berkata, “cikgu tak boleh denda saya. Cikgu kan tahu selama ini bapa saya yang banyak memberi bantuan untuk sekolah ini. Dengan sekali call, saya boleh membuatkan bantuan ke sekolah ini berhenti serta merta.”

“Baiklah,” kata cikgu Lim Tuan Bok sebelum diam sejenak kemudian melanjutkan bicara, “saya akan melepaskan kamu bertiga jika berjaya menjawab soalan saya. Jika gagal, dalam perhimpunan berikutnya kamu akan di rotan di hadapan murid-murid yang lain. Kamu setuju.”

Mereka bertiga mengangguk kepala serentak tanda setuju.

Soalan pertama ditujukan kepada Ooi Sin Keong yang dari tadi membisu, “namakan kapal yang amat terkenal tenggelam ke dasar laut setelah melanggar iceberg pada 15 April 1912?”

“Phew, ini soalan kacang,” kata Ooi Sin Keong, “Titanic.”

“Baiklah, kamu boleh pergi,” kata cikgu Lim Tuan Bok.

 Kemudian giliran Tan Hock Lye diajukan soalan.

“Berapakah orang yang mati dalam kejadian malang itu?” soal cikgu Lim Tuan Bok.

“Bahagian ini yang paling menyentuh perasaan, nasib baik saya menonton filem ini lebih sepuluh kali. Jawapannya ialah 1514 orang.”

Tan Hock Lye juga dilepaskan pergi oleh cikgu Lim Tuan Bok.

Akhirnya cikgu disiplin itu memberikan soalan kepada Neoh Kean Bin, “namakan mereka satu per satu.”


Mutiara Hikmah: Daripada Abu Zar Jundubi Zar Bin Junadah R.A, katanya, aku bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah amalan yang paling afdal?” Maka dijawab oleh Rasulullah SAW, “Beriman kepada Allah S.W.T dan berjihad dijalannya.” Aku bertanya lagi, “Hamba manakah yang paling utama untuk dimerdekakan?” jawab baginda, “Hamba yang paling disayangi oleh tuannya dan paling tinggi harganya.” Aku bertanya lagi, “Jika aku tidak berbuat demikian?” Rasulullah menjawab, “bantulah orang yang berbuat sesuatu pekerjaan atau buatlah sesuatu untuk orang tidak pandai membuatnya.” Aku bertanya, “Wahai Rasulullah S.A.W bagaimana pula jika aku lemah, tidak dapat mengerjakan sebahagian kerja-kerja itu?” Jawab Rasulullah S.A.W, “Hendaklah kamu menahan perbuatan jahat terhadap manusia, sesungguhnya itu adalah sedekah daripada engkau untuk diri engkau sendiri.”


No comments:

Post a Comment