Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Thursday, April 25, 2013

Lawak Ringkas



Tetamu Selamat Pagi Malaysia

Setelah habis di wawancara oleh pengacara Selamat Pagi Malaysia, melihat tepat ke muka Neoh Kean Bin pengacara bertanya, “untuk penonton Selamat Pagi Malaysia, apakah last word anda.”

Dengan muka selamba Neoh Kean Bin menjawab, “Z.”

*******

Filem

Seorang penerbit mahu mengeluarkan sebuah filem paling hebat di dunia. Dalam filem itu diadakan adegan pertempuran yang paling hebat pernah difilemkan.  

“Saya akan menggunakan dua pasukan tentera. Setiap satu mempunyai 25,000 orang,” kata penerbit.  

“Kalau dua pasukan sudah lima puluh ribu. Macam mana kita nak bayar mereka?” kata pengarah.  

“Senang saja. Kita gunakan peluru hidup!” jawab penerbit.

*******

Kain Tersepit  

Seorang husband balik dari outstation dengan kedua-dua belah matanya lebam. 

“Kenapa dengan mata abang?” tanya isterinya.

“Masa menaiki escalator airport, seorang awek cun berskirt pendek berdiri di hadapan abang. Kebetulan abang tengok skirt awek itu tersepit di antara celah punggung dia. Dengan niat hendak menolong, abang tarik skirt tu keluar dari celah punggung dia. Kerana bengang, terus dia tumbuk mata kanan abang.”  

“Habis, mengapa mata kiri turut lebam?” tanya isterinya lagi.

“Kerana menyangka perempuan itu marah sebab abang tarik kain dia tadi, jadi abang pun menolak balik kain itu masuk dan seterusnya satu peninju tepat ke mata kiri abang.” 

Selepas si husband habis bercerita, giliran hidung dia pula berdarah dan patah kerana di tumbuk oleh isteri.

*******

Perlahan 

Seorang petani bingung memikirkan ternakan ayamnya yang setiap hari lima enam ekor mati di langgar kereta. Dia menghubungi balai polis terdekat meminta di pasang papan tanda.   

Beberapa hari kemudian terpampang papan tanda yang berbunyi : PERLAHAN – TERNAKAN MELINTAS.   

Tiga hari kemudian petani itu menghubungi ketua balai, papan tanda itu tidak berkesan. 

“Masih banyak ayam saya mati, pemandu tetap memandu laju,” katanya sambil meminta kebenaran memasang papan tanda sendiri. Ketua balai setuju.   

Sejak itu petani tersebut tidak lagi membuat aduan. Ketua balai berfikir, apakah papan tanda yang ditulis sehingga pemandu di kawasan itu mengubah haluan. 

“Mungkin boleh diguna pakai di mana-mana,” bisiknya.   

Terkejut ketua balai ketika meninjau kawasan itu apabila dia ternampak papan tanda bertulis : PERLAHAN – KAWASAN ORANG BERBOGEL.  

*******

Menantu Bill Gates  

“Ayah mahu kahwinkan kamu dengan gadis pilihan ayah,” kata si bapa. 

“Tapi ayah, saya sudah ada pilihan saya sendiri,” kata si anak.

“Tapi gadis ini anak Bill Gates.” 

“Kalau begitu saya setuju.”  

Seminggu kemudian bapanya berjumpa Bill Gates.  

“Saya ada calon suami untuk anak gadis anda,” kata si bapa.

Bill Gates berkata, “tapi anak gadis saya terlalu muda untuk berkahwin.”

“Tapi anak muda ini bakal Vice President Bank Dunia,” jarum si bapa.

“Kalau begitu saya setuju,” kata Bill Gates.

 Akhirnya bapa pemuda tersebut berjumpa dengan Presiden Bank Dunia.  

“Saya ada calon untuk Vice President Bank Dunia,” kata si bapa.

“Tapi saya sudah ada calon untuk Vice President,” kata Presiden Bank Dunia.

“Tapi calon saya ini adalah menantu Bill Gates,” kata si bapa. 

“Kalau begitu saya setuju,” kata Presiden Bank Dunia. 

This is how business is done!

******* 

Pengantin  

“Kamu nak bawa isteri kamu tinggal di mana selepas berkahwin?” tanya bakal bapa mertua.
   
“Saya akan ikut kehendak anak pak cik,” jawab cerdik bakal menantu.  

“Majlis bagaimana kamu kehendaki bagi meraikan hari perkahwinan itu nanti?” tanya bakal bapa mertua lagi.

“Saya ikutkan saja kehendak isteri saya, pak cik.”   

“Bagaimana kamu hendak menanggung isteri dan keluarga kamu nanti?”   

Bakal menantunya menjawab, “yang ini saya serahkan pada pak cik!”

*******

Anjing Mata Satu

“Kamu tengok anjing di seberang jalan dengan satu mata,” kata Neoh Kean Bin.

Sambil menutup sebelah matanya dengan tangan kanan, Tan Hock Lye berkata, “mana! mana.


Mutiara Hikmah: Dari Abu Hurairah R.A katanya, bersabda Rasulullah S.A.W.: “Tiga macam orang bukan saja tidak akan mendapat layanan dan ampunan dari Allah pada hari kiamat, bahkan akan mendapat siksa yang pedih; iaitu si tua bangka yang berzina, raja atau kepala negara atau penguasa yang pendusta dan fakir yang sombong.”


No comments:

Post a Comment