Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Tuesday, March 6, 2012

Buat Seorang Kawan



Di sebuah bar di kotaraya Kuala Lumpur, selalu aku lihat seorang lelaki tua bertopi duduk di sudut yang agak terperosok dengan dua gelas besar bir di depannya. Hairan juga, dia duduk seorang diri agak lama menghabiskan dua gelas bir. Akhirnya pada suatu hari, aku beranikan diri bertanya padanya.


"Maaf pak cik, saya perhatikan pak cik selalu minum dua gelas bir sendirian di sini," tanya aku ramah.


Jawabnya, "Oh! Ceritanya panjang nak. Dulu pak cik selalu minum berdua dengan kawan pak cik di sini. Tapi kawan pak cik meninggal tiga bulan yang lalu. Untuk mengenangnya, pak cik selalu pesan 2 gelas bir. Satu untuk pak cik, satu lagi pak cik minum sebagai kenangan untuk dia."


Hebat juga rasa persahabatan pak tua ini fikirku.

Setahun kemudian, di bar aku lihat pak cik tua masih duduk di sudut yang sama. Yang menghairankan hanya sebuah gelas yang ada di depannya. Aku sapa dia.


"Hai, pak cik. Apa khabar, kenapa hanya minum segelas?"

"Oh! pak cik sering diserang sakit dada, doktor melarang pak cik minum bir lagi, jadi yang segelas ini pak cik minum untuk mengenang kawan yang sudah menin
ggal dulu."



Mutiara Kata: "Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan bertenung nasib dengan anak-anak panah, adalah perkara keji yang termasuk perbuatan syaitan. Oleh itu, hendaklah kamu menjauhinya agar kamu berjaya." (Al-Maidah: 90)

No comments:

Post a Comment