Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Saturday, March 17, 2012

Mencari Kunci Yang Hilang



“Hmm, ke mana pulalah hilangnya kunci aku ini?” Nasrettin Hoca mengeluh.


Puas dicari  tetapi tidak ketemu.


“Mana mungkin aku menemuinya. Rumah ini sangat gelap,” beliau bermonolog.


Nasrettin Hoca ke luar rumah. Terbongkok-bongkok beliau mencari. Terus mencari.


Dalam suasana yang serba meletihkan itu, Nasrettin Hoca ditegur oleh seorang jirannya.


“Apa yang tuan cari itu?” tanya beliau.


“Aku mencari kunciku yang hilang,” jawab Nasrettin Hoca.


“Boleh aku bantu?” tanya si jiran yang baik hati.


“Ayuh,” beliau bersetuju.


Si jiran tadi turut sama berusaha mencari kunci yang hilang. Terbongkok-bongkok menguis rumput dan kerikil di halaman. Setelah lama berusaha, terlintas di hati jiran bertanya, “di mana tuan kehilangan kunci itu?”


“Aku kehilangannya di dalam rumah,” jawab Nasrettin Hoca.


Si jiran kaget. Ada sesuatu yang tidak kena.


“Kalau hilang di dalam rumah, mengapa tuan mencarinya di luar rumah?” tanya si jiran yang kehairanan.


“Oh, itulah masalahnya. Di dalam rumah saya keadaannya terlalu gelap. Sebab itu saya mencarinya di luar rumah,” balas Nasrettin Hoca, penuh yakin.



 Mutiara Kata: Daripada Muaz Bin Anas r.a bahawasanya Nabi SAW bersabda, "Sesiapa yang menahan kemarahannya sedangkan dia mampu bertindak menurut perasaan marahnya maka Allah akan menyerunya di hari kiamat di hadapan khalayak ramai (sebagai suatu penghormatan) sehingga Allah memberi pilihan kepadanya bidadari yang dia suka."  

No comments:

Post a Comment