Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Friday, March 9, 2012

Kisah Pak Haji Dan Bulu Kemaluan


Ada seorang budak perempuan berumur 8 tahun memanjat pokok rambutan di tepi jalan. Kebetulan melintas Pak Haji dan terpandang budak di atas pokok rambutan yang tidak memakai seluar dalam. Dipanggil budak itu turun dan diberikan RM5. 

"Nah ambil duit ini, balik rumah tak payah panjat lagi."

Apabila sampai di rumah, ditunjukkan kepada ibunya duit yang telah diberi oleh Pak Haji itu kerana memanjat pokok rambutan. Jadi si ibu terfikir, jika anak boleh dapat RM5 mungkin dia akan dapat RM10. 

Keesokkan hari si  ibunya pula memanjat pokok rambutan sambil memetik buah rambutan dan menunggu Pak Haji yang kebiasaan akan lalu ke arah situ.

Maka lalulah Pak Haji dan terpandang si ibu memanjat pokok dengan berbaju t-shirt dan kain batik lalu dipanggil si ibu turun.

"Nah, Jah. Ambil RM1.50," tercenggang si ibu dan bertanya kepada Pak Haji kenapa dia hanya dapat RM1.50 sahaja sedangkan anaknya dapat RM5.

"Ambil duit ini beli pisau cukur."

Pak Haji suruh beli pisau cukur kerana si ibu tak pernah cukur pun.



 Mutiara Kata: Diriwayatkan oleh Anas Bin Malik r.a bahawa: "Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama empat puluh hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari." [HR Muslim, Ibnu Majjah, Ahmad, Tirmidzi, Nasai Dan Abu Daud]

No comments:

Post a Comment