Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Sunday, February 19, 2012

Cara Memberi Makan Babi Yang Betul


apple-tree-ireland-image-pi
picking_13
   be6                          

Ada seorang lelaki dari bandar besar yang mengunjungi sebuah penternakan kecil, dan selama kunjungan itu dia melihat seorang petani memberi makan babi dengan cara yang sangat luar biasa. Petani itu akan mengangkat babi hingga dekat dengan buah epal yang ada di pohon, dan babi akan makan epal dari pohon secara terus.

Petani akan memindahkan babi dari satu pohon epal ke pohon yang lain sampai babi itu puas, maka dia akan memulakan lagi dengan babi yang lain. 
Lelaki kota melihat aktiviti itu untuk beberapa waktu dengan kehairanan. Akhirnya, dia tidak dapat menahan diri untuk mengetahui lalu berkata kepada petani, "ini adalah cara yang paling tidak efisien untuk memberi makan babi. Berapa waktu yang akan di jimat jika awak menggoncang epal dari pohon sampai epal itu jatuh dan membiarkan babi memakannya di atas tanah?"

Petani itu tampak kebingungan dan menjawab, "apakah ertinya waktu untuk seekor babi?
"


Mutiara Kata: Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: "Sekiranya (kalau) aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah: "Itu merupak takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya 'kalau' akan membukakan pintu amalan syaitan." [Riwayat Muslim]

No comments:

Post a Comment