Pengikut Terbaik

Agar Suami Sayang

Agar Suami Sayang

Sebelum Senyum, Klik Ya

Pages

Tuesday, February 21, 2012

Memberi Makanan Anjing Untuk Suami



Seorang wanita separuh umur berhenti di sebuah mini market setiap hari selama berbulan-bulan. Dia selalu singgah untuk membeli makanan anjing. Suatu hari penjaga mini market itu bertanya kepada wanita itu, "jenis anjing apa yang puan miliki?"

Dia menjawab, "saya tidak memiliki anjing. Suami saya makan makanan ini untuk sarapan pagi setiap hari dan dia suka sangat."

Petugas itu mengatakan, "Puan, ini tidak layak untuk dijadikan kudapan manusia, boleh membuat dia sakit, bahkan mungkin membunuhnya."

Wanita itu tetap membeli makanan anjing dan segera keluar dari kedai itu.

Hal ini berlanjutan selama berbulan-bulan, kemudian dia berhenti datang ke mini market itu. Beberapa minggu kemudian perempuan tua itu  berhenti dan membeli roti.



Si petugas yang kehairanan bertanya, "adakah puan ingin membeli makanan anjing?"

Dia menjawab, "tidak, suami saya meninggal beberapa minggu lalu."

Petugas itu berkata, "saya sudah berkali-kali mengingatkan puan, sebenarnya makanan anjing boleh membunuh suami puan."

Wanita tua itu berkata, "Oh, makanan anjing tidak ada hubungannya dengan itu. Suami saya berada di persimpangan jalan dan berhenti, mengangkat salah satu kakinya dan dilanggar kereta."




Mutiara Kata: Dari Syaddad Bin Aus dan Al- Sunabihi r.a keduanya telah masuk melawat seorang sakit, lalu mereka bertanya kepadanya: "Bagaimana keadaanmu pagi ini?" Ia menjawab: "Aku berada dalam keadaan baik." Syaddad berkata kepadanya: "Bergembiralah engkau dengan perkara-perkara yang menghapuskan dosa-dosa dan menggugurkan kesalahan, kerana aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: " Sesungguhnya Allah 'Azza wa Jalla berfirman: "Apabila Aku menguji seseorang dari hamba-hamba-Ku yang mukmin dengan sesuatu penyakit, lalu ia memuji-Ku kerana ujian-Ku itu maka sesungguhnya ia akan bangkit dari tempat baringnya itu seperti masa ia dilahirkan oleh ibunya- bersih dari segala kesalahan", dan Tuhan Tabaraka wa Taala berfirman kepada Malaikat penulis amal itu: "Aku telah mengikat hamba-Ku itu dan telah mengujinya, maka lakukanlah kepadanya apa yang kamu biasa lakukan untuknya (menulis amal baiknya) semasa ia berkeadaan sihat."

1 comment: